Back

kjv/1 tim.md
jst/1 tim.md
f1# The First Epistle of Paul the Apostle to Timothyf1# The First Epistle of Paul the Apostle to Timothy
22
3## Chapter 13## Chapter 1
44
n51 Paul, an apostle of Jesus Christ by the commandment of God our Saviour, and Lon51 Paul, an apostle of Jesus Christ by the commandment of God and the Lord Jesus 
>rd Jesus Christ, which is our hope;>Christ, our Saviour and our hope;
62 Unto Timothy, my own son in the faith: Grace, mercy, and peace, from God our F62 Unto Timothy, my own son in the faith: Grace, mercy, and peace, from God our F
>ather and Jesus Christ our Lord.>ather and Jesus Christ our Lord.
73 As I besought thee to abide still at Ephesus, when I went into Macedonia, that73 As I besought thee to abide still at Ephesus, when I went into Macedonia, that
> thou mightest charge some that they teach no other doctrine,> thou mightest charge some that they teach no other doctrine,
84 Neither give heed to fables and endless genealogies, which minister questions,84 Neither give heed to fables and endless genealogies, which minister questions,
> rather than godly edifying which is in faith: so do.> rather than godly edifying which is in faith: so do.
95 Now the end of the commandment is charity out of a pure heart, and of a good c95 Now the end of the commandment is charity out of a pure heart, and of a good c
>onscience, and of faith unfeigned:>onscience, and of faith unfeigned:
106 From which some having swerved have turned aside unto vain jangling;106 From which some having swerved have turned aside unto vain jangling;
117 Desiring to be teachers of the law; understanding neither what they say, nor w117 Desiring to be teachers of the law; understanding neither what they say, nor w
>hereof they affirm.>hereof they affirm.
128 But we know that the law is good, if a man use it lawfully;128 But we know that the law is good, if a man use it lawfully;
139 Knowing this, that the law is not made for a righteous man, but for the lawles139 Knowing this, that the law is not made for a righteous man, but for the lawles
>s and disobedient, for the ungodly and for sinners, for unholy and profane, for >s and disobedient, for the ungodly and for sinners, for unholy and profane, for 
>murderers of fathers and murderers of mothers, for manslayers,>murderers of fathers and murderers of mothers, for manslayers,
1410 For whoremongers, for them that defile themselves with mankind, for mensteale1410 For whoremongers, for them that defile themselves with mankind, for mensteale
>rs, for liars, for perjured persons, and if there be any other thing that is con>rs, for liars, for perjured persons, and if there be any other thing that is con
>trary to sound doctrine;>trary to sound doctrine;
1511 According to the glorious gospel of the blessed God, which was committed to m1511 According to the glorious gospel of the blessed God, which was committed to m
>y trust.>y trust.
1612 And I thank Christ Jesus our Lord, who hath enabled me, for that he counted m1612 And I thank Christ Jesus our Lord, who hath enabled me, for that he counted m
>e faithful, putting me into the ministry;>e faithful, putting me into the ministry;
1713 Who was before a blasphemer, and a persecutor, and injurious: but I obtained 1713 Who was before a blasphemer, and a persecutor, and injurious: but I obtained 
>mercy, because I did it ignorantly in unbelief.>mercy, because I did it ignorantly in unbelief.
1814 And the grace of our Lord was exceeding abundant with faith and love which is1814 And the grace of our Lord was exceeding abundant with faith and love which is
> in Christ Jesus.> in Christ Jesus.
1915 This is a faithful saying, and worthy of all acceptation, that Christ Jesus c1915 This is a faithful saying, and worthy of all acceptation, that Christ Jesus c
>ame into the world to save sinners; of whom I am chief.>ame into the world to save sinners; of whom I am chief.
2016 Howbeit for this cause I obtained mercy, that in me first Jesus Christ might 2016 Howbeit for this cause I obtained mercy, that in me first Jesus Christ might 
>shew forth all longsuffering, for a pattern to them which should hereafter belie>shew forth all longsuffering, for a pattern to them which should hereafter belie
>ve on him to life everlasting.>ve on him to life everlasting.
2117 Now unto the King eternal, immortal, invisible, the only wise God, be honour 2117 Now unto the King eternal, immortal, invisible, the only wise God, be honour 
>and glory for ever and ever. Amen.>and glory for ever and ever. Amen.
2218 This charge I commit unto thee, son Timothy, according to the prophecies whic2218 This charge I commit unto thee, son Timothy, according to the prophecies whic
>h went before on thee, that thou by them mightest war a good warfare;>h went before on thee, that thou by them mightest war a good warfare;
2319 Holding faith, and a good conscience; which some having put away concerning f2319 Holding faith, and a good conscience; which some having put away concerning f
>aith have made shipwreck:>aith have made shipwreck:
2420 Of whom is Hymenaeus and Alexander; whom I have delivered unto Satan, that th2420 Of whom is Hymenaeus and Alexander; whom I have delivered unto Satan, that th
>ey may learn not to blaspheme.>ey may learn not to blaspheme.
2525
26## Chapter 226## Chapter 2
2727
281 I exhort therefore, that, first of all, supplications, prayers, intercessions,281 I exhort therefore, that, first of all, supplications, prayers, intercessions,
> and giving of thanks, be made for all men;> and giving of thanks, be made for all men;
292 For kings, and for all that are in authority; that we may lead a quiet and pea292 For kings, and for all that are in authority; that we may lead a quiet and pea
>ceable life in all godliness and honesty.>ceable life in all godliness and honesty.
303 For this is good and acceptable in the sight of God our Saviour;303 For this is good and acceptable in the sight of God our Saviour;
n314 Who will have all men to be saved, and to come unto the knowledge of the truthn314 Who is willing to have all men to be saved, and to come unto the knowledge of 
>.>the truth which is in Christ Jesus, who is the Only Begotten Son of God and orda
 >ined to be a mediator between God and man, who is one God and hath power over al
 >l men.
325 For there is one God, and one mediator between God and men, the man Christ Jes325 For there is one God, and one mediator between God and men, the man Christ Jes
>us;>us;
336 Who gave himself a ransom for all, to be testified in due time.336 Who gave himself a ransom for all, to be testified in due time.
347 Whereunto I am ordained a preacher, and an apostle, (I speak the truth in Chri347 Whereunto I am ordained a preacher, and an apostle, (I speak the truth in Chri
>st, and lie not;) a teacher of the Gentiles in faith and verity.>st, and lie not;) a teacher of the Gentiles in faith and verity.
358 I will therefore that men pray every where, lifting up holy hands, without wra358 I will therefore that men pray every where, lifting up holy hands, without wra
>th and doubting.>th and doubting.
369 In like manner also, that women adorn themselves in modest apparel, with shame369 In like manner also, that women adorn themselves in modest apparel, with shame
>facedness and sobriety; not with broided hair, or gold, or pearls, or costly arr>facedness and sobriety; not with broided hair, or gold, or pearls, or costly arr
>ay;>ay;
3710 But (which becometh women professing godliness) with good works.3710 But (which becometh women professing godliness) with good works.
3811 Let the woman learn in silence with all subjection.3811 Let the woman learn in silence with all subjection.
n3912 But I suffer not a woman to teach, nor to usurp authority over the man, but tn3912 For I suffer not a woman to teach, nor to usurp authority over the man, but t
>o be in silence.>o be in silence.
4013 For Adam was first formed, then Eve.4013 For Adam was first formed, then Eve.
4114 And Adam was not deceived, but the woman being deceived was in the transgress4114 And Adam was not deceived, but the woman being deceived was in the transgress
>ion.>ion.
n4215 Notwithstanding she shall be saved in childbearing, if they continue in faithn4215 Notwithstanding they shall be saved in childbearing, if they continue in fait
> and charity and holiness with sobriety.>h and charity and holiness with sobriety.
4343
44## Chapter 344## Chapter 3
4545
461 This is a true saying, If a man desire the office of a bishop, he desireth a g461 This is a true saying, If a man desire the office of a bishop, he desireth a g
>ood work.>ood work.
472 A bishop then must be blameless, the husband of one wife, vigilant, sober, of 472 A bishop then must be blameless, the husband of one wife, vigilant, sober, of 
>good behaviour, given to hospitality, apt to teach;>good behaviour, given to hospitality, apt to teach;
483 Not given to wine, no striker, not greedy of filthy lucre; but patient, not a 483 Not given to wine, no striker, not greedy of filthy lucre; but patient, not a 
>brawler, not covetous;>brawler, not covetous;
494 One that ruleth well his own house, having his children in subjection with all494 One that ruleth well his own house, having his children in subjection with all
> gravity;> gravity;
505 (For if a man know not how to rule his own house, how shall he take care of th505 (For if a man know not how to rule his own house, how shall he take care of th
>e church of God?)>e church of God?)
516 Not a novice, lest being lifted up with pride he fall into the condemnation of516 Not a novice, lest being lifted up with pride he fall into the condemnation of
> the devil.> the devil.
527 Moreover he must have a good report of them which are without; lest he fall in527 Moreover he must have a good report of them which are without; lest he fall in
>to reproach and the snare of the devil.>to reproach and the snare of the devil.
n538 Likewise must the deacons be grave, not doubletongued, not given to much wine,n538 Likewise the deacons must be grave, not doubletongued, not given to much wine,
> not greedy of filthy lucre;> not greedy of filthy lucre;
549 Holding the mystery of the faith in a pure conscience.549 Holding the mystery of the faith in a pure conscience.
5510 And let these also first be proved; then let them use the office of a deacon,5510 And let these also first be proved; then let them use the office of a deacon,
> being found blameless.> being found blameless.
5611 Even so must their wives be grave, not slanderers, sober, faithful in all thi5611 Even so must their wives be grave, not slanderers, sober, faithful in all thi
>ngs.>ngs.
5712 Let the deacons be the husbands of one wife, ruling their children and their 5712 Let the deacons be the husbands of one wife, ruling their children and their 
>own houses well.>own houses well.
5813 For they that have used the office of a deacon well purchase to themselves a 5813 For they that have used the office of a deacon well purchase to themselves a 
>good degree, and great boldness in the faith which is in Christ Jesus.>good degree, and great boldness in the faith which is in Christ Jesus.
5914 These things write I unto thee, hoping to come unto thee shortly:5914 These things write I unto thee, hoping to come unto thee shortly:
n6015 But if I tarry long, that thou mayest know how thou oughtest to behave thyseln6015 But if I tarry long, that thou mayest know how thou oughtest to behave thysel
>f in the house of God, which is the church of the living God, the pillar and gro>f in the house of God, which is the church of the living God,
>und of the truth. 
6116 And without controversy great is the mystery of godliness: God was manifest i6116 The pillar and ground of the truth is (And without controversy great is the m
>n the flesh, justified in the Spirit, seen of angels, preached unto the Gentiles>ystery of godliness), God was manifest in the flesh, justified in the Spirit, se
>, believed on in the world, received up into glory.>en of angels, preached unto the Gentiles, believed on in the world, received up 
 >into glory.
6262
63## Chapter 463## Chapter 4
6464
651 Now the Spirit speaketh expressly, that in the latter times some shall depart 651 Now the Spirit speaketh expressly, that in the latter times some shall depart 
>from the faith, giving heed to seducing spirits, and doctrines of devils;>from the faith, giving heed to seducing spirits, and doctrines of devils;
n662 Speaking lies in hypocrisy; having their conscience seared with a hot iron;n662 Speaking lies in hypocrisy; having their conscience seared as with a hot iron;
673 Forbidding to marry, and commanding to abstain from meats, which God hath crea673 Forbidding to marry, and commanding to abstain from meats, which God hath crea
>ted to be received with thanksgiving of them which believe and know the truth.>ted to be received with thanksgiving of them which believe and know the truth.
684 For every creature of God is good, and nothing to be refused, if it be receive684 For every creature of God is good, and nothing to be refused, if it be receive
>d with thanksgiving:>d with thanksgiving:
695 For it is sanctified by the word of God and prayer.695 For it is sanctified by the word of God and prayer.
706 If thou put the brethren in remembrance of these things, thou shalt be a good 706 If thou put the brethren in remembrance of these things, thou shalt be a good 
>minister of Jesus Christ, nourished up in the words of faith and of good doctrin>minister of Jesus Christ, nourished up in the words of faith and of good doctrin
>e, whereunto thou hast attained.>e, whereunto thou hast attained.
717 But refuse profane and old wives' fables, and exercise thyself rather unto god717 But refuse profane and old wives' fables, and exercise thyself rather unto god
>liness.>liness.
728 For bodily exercise profiteth little: but godliness is profitable unto all thi728 For bodily exercise profiteth little: but godliness is profitable unto all thi
>ngs, having promise of the life that now is, and of that which is to come.>ngs, having promise of the life that now is, and of that which is to come.
739 This is a faithful saying and worthy of all acceptation.739 This is a faithful saying and worthy of all acceptation.
7410 For therefore we both labour and suffer reproach, because we trust in the liv7410 For therefore we both labour and suffer reproach, because we trust in the liv
>ing God, who is the Saviour of all men, specially of those that believe.>ing God, who is the Saviour of all men, specially of those that believe.
7511 These things command and teach.7511 These things command and teach.
7612 Let no man despise thy youth; but be thou an example of the believers, in wor7612 Let no man despise thy youth; but be thou an example of the believers, in wor
>d, in conversation, in charity, in spirit, in faith, in purity.>d, in conversation, in charity, in spirit, in faith, in purity.
7713 Till I come, give attendance to reading, to exhortation, to doctrine.7713 Till I come, give attendance to reading, to exhortation, to doctrine.
7814 Neglect not the gift that is in thee, which was given thee by prophecy, with 7814 Neglect not the gift that is in thee, which was given thee by prophecy, with 
>the laying on of the hands of the presbytery.>the laying on of the hands of the presbytery.
7915 Meditate upon these things; give thyself wholly to them; that thy profiting m7915 Meditate upon these things; give thyself wholly to them; that thy profiting m
>ay appear to all.>ay appear to all.
8016 Take heed unto thyself, and unto the doctrine; continue in them: for in doing8016 Take heed unto thyself, and unto the doctrine; continue in them: for in doing
> this thou shalt both save thyself, and them that hear thee.> this thou shalt both save thyself, and them that hear thee.
8181
82## Chapter 582## Chapter 5
8383
841 Rebuke not an elder, but entreat him as a father; and the younger men as breth841 Rebuke not an elder, but entreat him as a father; and the younger men as breth
>ren;>ren;
852 The elder women as mothers; the younger as sisters, with all purity.852 The elder women as mothers; the younger as sisters, with all purity.
863 Honour widows that are widows indeed.863 Honour widows that are widows indeed.
874 But if any widow have children or nephews, let them learn first to shew piety 874 But if any widow have children or nephews, let them learn first to shew piety 
>at home, and to requite their parents: for that is good and acceptable before Go>at home, and to requite their parents: for that is good and acceptable before Go
>d.>d.
885 Now she that is a widow indeed, and desolate, trusteth in God, and continueth 885 Now she that is a widow indeed, and desolate, trusteth in God, and continueth 
>in supplications and prayers night and day.>in supplications and prayers night and day.
896 But she that liveth in pleasure is dead while she liveth.896 But she that liveth in pleasure is dead while she liveth.
907 And these things give in charge, that they may be blameless.907 And these things give in charge, that they may be blameless.
918 But if any provide not for his own, and specially for those of his own house, 918 But if any provide not for his own, and specially for those of his own house, 
>he hath denied the faith, and is worse than an infidel.>he hath denied the faith, and is worse than an infidel.
929 Let not a widow be taken into the number under threescore years old, having be929 Let not a widow be taken into the number under threescore years old, having be
>en the wife of one man,>en the wife of one man,
n9310 Well reported of for good works; if she have brought up children, if she haven9310 Well reported of for good works; if she have brought up children, if she have
> lodged strangers, if she have washed the saints' feet, if she have relieved the> lodged strangers, if she have washed the saints' clothes, if she have relieved 
> afflicted, if she have diligently followed every good work.>the afflicted, if she have diligently followed every good work.
9411 But the younger widows refuse: for when they have begun to wax wanton against9411 But the younger widows refuse: for when they have begun to wax wanton against
> Christ, they will marry;> Christ, they will marry;
9512 Having damnation, because they have cast off their first faith.9512 Having damnation, because they have cast off their first faith.
9613 And withal they learn to be idle, wandering about from house to house; and no9613 And withal they learn to be idle, wandering about from house to house; and no
>t only idle, but tattlers also and busybodies, speaking things which they ought >t only idle, but tattlers also and busybodies, speaking things which they ought 
>not.>not.
9714 I will therefore that the younger women marry, bear children, guide the house9714 I will therefore that the younger women marry, bear children, guide the house
>, give none occasion to the adversary to speak reproachfully.>, give none occasion to the adversary to speak reproachfully.
9815 For some are already turned aside after Satan.9815 For some are already turned aside after Satan.
9916 If any man or woman that believeth have widows, let them relieve them, and le9916 If any man or woman that believeth have widows, let them relieve them, and le
>t not the church be charged; that it may relieve them that are widows indeed.>t not the church be charged; that it may relieve them that are widows indeed.
10017 Let the elders that rule well be counted worthy of double honour, especially 10017 Let the elders that rule well be counted worthy of double honour, especially 
>they who labour in the word and doctrine.>they who labour in the word and doctrine.
10118 For the scripture saith, Thou shalt not muzzle the ox that treadeth out the c10118 For the scripture saith, Thou shalt not muzzle the ox that treadeth out the c
>orn. And, The labourer is worthy of his reward.>orn. And, The labourer is worthy of his reward.
10219 Against an elder receive not an accusation, but before two or three witnesses10219 Against an elder receive not an accusation, but before two or three witnesses
>.>.
10320 Them that sin rebuke before all, that others also may fear.10320 Them that sin rebuke before all, that others also may fear.
10421 I charge thee before God, and the Lord Jesus Christ, and the elect angels, th10421 I charge thee before God, and the Lord Jesus Christ, and the elect angels, th
>at thou observe these things without preferring one before another, doing nothin>at thou observe these things without preferring one before another, doing nothin
>g by partiality.>g by partiality.
10522 Lay hands suddenly on no man, neither be partaker of other men's sins: keep t10522 Lay hands suddenly on no man, neither be partaker of other men's sins: keep t
>hyself pure.>hyself pure.
n10623 Drink no longer water, but use a little wine for thy stomach's sake and thinen
> often infirmities. 
10724 Some men's sins are open beforehand, going before to judgment; and some men t10623 Some men's sins are open beforehand, going before to judgment; and some men t
>hey follow after.>hey follow after.
10825 Likewise also the good works of some are manifest beforehand; and they that a10724 Likewise also the good works of some are manifest beforehand; and they that a
>re otherwise cannot be hid.>re otherwise cannot be hid.
10825 Drink no longer water, but use a little wine for thy stomach's sake and thine
 > often infirmities.
109109
110## Chapter 6110## Chapter 6
111111
1121 Let as many servants as are under the yoke count their own masters worthy of a1121 Let as many servants as are under the yoke count their own masters worthy of a
>ll honour, that the name of God and his doctrine be not blasphemed.>ll honour, that the name of God and his doctrine be not blasphemed.
1132 And they that have believing masters, let them not despise them, because they 1132 And they that have believing masters, let them not despise them, because they 
>are brethren; but rather do them service, because they are faithful and beloved,>are brethren; but rather do them service, because they are faithful and beloved,
> partakers of the benefit. These things teach and exhort.> partakers of the benefit. These things teach and exhort.
1143 If any man teach otherwise, and consent not to wholesome words, even the words1143 If any man teach otherwise, and consent not to wholesome words, even the words
> of our Lord Jesus Christ, and to the doctrine which is according to godliness;> of our Lord Jesus Christ, and to the doctrine which is according to godliness;
1154 He is proud, knowing nothing, but doting about questions and strifes of words,1154 He is proud, knowing nothing, but doting about questions and strifes of words,
> whereof cometh envy, strife, railings, evil surmisings,> whereof cometh envy, strife, railings, evil surmisings,
1165 Perverse disputings of men of corrupt minds, and destitute of the truth, suppo1165 Perverse disputings of men of corrupt minds, and destitute of the truth, suppo
>sing that gain is godliness: from such withdraw thyself.>sing that gain is godliness: from such withdraw thyself.
1176 But godliness with contentment is great gain.1176 But godliness with contentment is great gain.
1187 For we brought nothing into this world, and it is certain we can carry nothing1187 For we brought nothing into this world, and it is certain we can carry nothing
> out.> out.
1198 And having food and raiment let us be therewith content.1198 And having food and raiment let us be therewith content.
1209 But they that will be rich fall into temptation and a snare, and into many foo1209 But they that will be rich fall into temptation and a snare, and into many foo
>lish and hurtful lusts, which drown men in destruction and perdition.>lish and hurtful lusts, which drown men in destruction and perdition.
12110 For the love of money is the root of all evil: which while some coveted after12110 For the love of money is the root of all evil: which while some coveted after
>, they have erred from the faith, and pierced themselves through with many sorro>, they have erred from the faith, and pierced themselves through with many sorro
>ws.>ws.
12211 But thou, O man of God, flee these things; and follow after righteousness, go12211 But thou, O man of God, flee these things; and follow after righteousness, go
>dliness, faith, love, patience, meekness.>dliness, faith, love, patience, meekness.
12312 Fight the good fight of faith, lay hold on eternal life, whereunto thou art a12312 Fight the good fight of faith, lay hold on eternal life, whereunto thou art a
>lso called, and hast professed a good profession before many witnesses.>lso called, and hast professed a good profession before many witnesses.
12413 I give thee charge in the sight of God, who quickeneth all things, and before12413 I give thee charge in the sight of God, who quickeneth all things, and before
> Christ Jesus, who before Pontius Pilate witnessed a good confession;> Christ Jesus, who before Pontius Pilate witnessed a good confession;
12514 That thou keep this commandment without spot, unrebukeable, until the appeari12514 That thou keep this commandment without spot, unrebukeable, until the appeari
>ng of our Lord Jesus Christ:>ng of our Lord Jesus Christ:
t12615 Which in his times he shall shew, who is the blessed and only Potentate, the t12615 Which in his times he shall shew, who is the blessed and only Potentate, the 
>King of kings, and Lord of lords;>King of kings, and Lord of lords, to whom be honour and power everlasting;
12716 Who only hath immortality, dwelling in the light which no man can approach un12716 Whom no man hath seen, nor can see, unto whom no man can approach, only he wh
>to; whom no man hath seen, nor can see: to whom be honour and power everlasting.>o hath the light and the hope of immortality dwelling in him.
> Amen. 
12817 Charge them that are rich in this world, that they be not highminded, nor tru12817 Charge them that are rich in this world, that they be not highminded, nor tru
>st in uncertain riches, but in the living God, who giveth us richly all things t>st in uncertain riches, but in the living God, who giveth us richly all things t
>o enjoy;>o enjoy;
12918 That they do good, that they be rich in good works, ready to distribute, will12918 That they do good, that they be rich in good works, ready to distribute, will
>ing to communicate;>ing to communicate;
13019 Laying up in store for themselves a good foundation against the time to come,13019 Laying up in store for themselves a good foundation against the time to come,
> that they may lay hold on eternal life.> that they may lay hold on eternal life.
13120 O Timothy, keep that which is committed to thy trust, avoiding profane and va13120 O Timothy, keep that which is committed to thy trust, avoiding profane and va
>in babblings, and oppositions of science falsely so called:>in babblings, and oppositions of science falsely so called:
13221 Which some professing have erred concerning the faith. Grace be with thee. Am13221 Which some professing have erred concerning the faith. Grace be with thee. Am
>en.>en.
133133
134134
Legends
Colors
 Added 
Changed
Deleted
Links
(f)irst change
(n)ext change
(t)op